Kontrola motobaterie po zimě aneb moto sezóna je za rohem

Smutné loučení se zimou…

Občas ještě škrábete zamrzlé sklo a zatím jste nezakopli o sněženku? Nevadí. I tak si můžete být jisti, že sezóna pro naše jednostopé stroje klepe na dveře! A i když jste si na „mašinu“ během uplynulé mírné zimy jistě vzpomněli, je otázkou, jestli i na její srdce – moto baterii.

Mezi námi motorkáři je spousta těch pečlivých, kteří věnujeme po poslední vyjížďce své motorce určitou péči, než se s ní na zimu rozloučíme. Také ale je řada z nás, kteří jednoduše zastrčíme stroj do garáže a než se nadějeme, je tu zase jaro. A právě moto baterie vám může napovědět, jestli jste poctivec nebo „rebel“.

Co udělat s baterií po zimě jako první?

Než se pustíte do čehokoliv jiného, zaměřte se na baterii. Pokud jste ji přes zimu pravidelně nekontrolovali a nedobíjeli, zkoušet na ni rovnou startovat by mohl být poslední hřebíček do rakve. Každá baterie má určitý vnitřní odpor, kvůli kterému dochází permanentně k samovybíjení, které je vlivem různých faktorů více či méně rychlé. Pokud zůstane během odstávky baterie připojena k elektronice motocyklu a v teplotách nad 15°C, vybíjení se ještě urychlí. Pokud máte údržbovou (WET) baterii, nezapomeňte také zkontrolovat a doplnit elektrolyt.

Nabít či nenabít, to je oč tu běží

Prostou kontrolou voltmetrem zjistíte klidové napětí baterie. Pokud je naměřená hodnota okolo 12,4V a vyšší, zřejmě přežila zimu bez újmy. I tak je ale nanejvýš vhodné ji nechat dobít. Obecné pravidlo pro nabíjení říká, že běžně prodávané olověné baterie bychom měli nabíjet nabíječkami s max. proudem odpovídajícím jedné desetině kapacity baterie (kapacita Ah x 0,1). K tomu slouží speciální nabíječky s nabíjecím proudem okolo 1-2 Ampér. Některé modely moderních automatických auto-nabíječek lze přepnout do režimu nabíjení nízkým proudem, což se hodí právě u motobaterií. Například CTEK MXS 5.0 nebo VICTRON Automotive Charger 12/4. Nemusíte tak kupovat dva různé přístroje. Pozor, ne všechny nabíječky jsou vhodné k dlouhodobému připojení na baterii.

Příklad: motobaterii s kapacitou 8Ah nabíjíme nabíječkou s jmenovitým proudem max. 0,8A (8 x 0,1)

Jestli vám voltmetr ukázal hodnoty okolo 12,1V a nižší, v akumulátoru již začal nežádoucí proces ukládání sulfátu na deskách. Některé automatické nabíječky disponují rekondičním režimem (desulfatace) a mohou baterii zase dostat do formy. Pokud vás ve škole bavila fyzika, můžete zkusit i hlubší analýzu pomocí testerů. Ne každý ale chce kvůli pár měřením za rok pořizovat takový přístroj. Proto nabízíme v Jesenici u Prahy a Brně služby servis baterií. Pro baterie zakoupené u nás dokonce ZDARMA. Náš tým specialistů prověří vaši baterii nejkvalitnějšími přístroji a bude-li to možné, zkusí ji zachránit.

Baterie odchází do věčných lovišť

Hluboce vybitou baterii (<11,9V) se může podařit zachránit, pokud v tomto stavu nebyla více, než pár dnů. V opačném případě si pravděpodobně ušetříte čas a starosti, když ji odevzdáte k recyklaci a pořídíte novou. I když se ji podaří nějak oživit, mohla zásadně utrpět její kapacita a spolehlivost. Pokud dokonce při odstávce nebo nesprávném nabíjení nějak „vykynula“ (vyboulení, nafouknutí, atd.) netřeba ji ani měřit a takovou baterii nikdy dál nepoužívejte. Značí to fatální poškození uvnitř baterie a při vytečení elektrolytu může poškodit motocykl.

Na závěr ještě malé připomenutí. V rámci celé EU již není od 1. 2. 2021 možný prodej nezprovozněných baterií respektive samostatně kyseliny sírové jakožto prekurzoru výbušnin.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení