Jak správně vybrat nabíječku k auto či moto baterii?

Naštěstí už pominuly časy, kdy bylo potřeba pravidelně vymontovat autobaterii z auta, zkontrolovat hustotu elektrolytu, doplnit jej a následně nabít a zároveň myslet na to, aby jste ji na nabíječce nenechali příliš dlouhou, protože by se mohla poškodit. Dnešní tzv. bezúdržbové baterie už tolik něhy a společně stráveného času nevyžadují. To ovšem neznamená, že bychom na svou autobaterii měli myslet jen ve chvíli, kdy nám špatně nebo vůbec nenastartuje auto. Pokud chceme po baterii, aby dosáhla nějaké rozumné životnosti, je potřeba o ni pečovat, a to ideálně dle návodu k obsluze, který od nás ke každé baterii dostanete. Jestli nepatříte k tomu malému procentu řidičů, kterým i bez jakékoliv péče baterie vydrží i více jak 5 let, pak budete potřebovat dobře zvolenou nabíječku.

Pamatujte: Nesprávné zacházení s nabíječkou může způsobit ohrožení zdraví nebo majetku! Důkladně si před použitím nabíječky přečtěte návod k obsluze. U nás si ho dokonce můžete u některých nabíječek stáhnout pod kartou „Související soubory“ ještě předtím, než si nabíječku pořídíte.

Jakou zvolit k baterii nabíječku? 

Základní pravidlo zní: Nominální proud (A) nabíječky by měl odpovídat zhruba jedné desetině 1/10 kapacity (Ah) nabíjené olověné baterie.

Příklad: Pro baterii s kapacitou 77Ah je optimální nabíječka s maximálním nabíjecím proudem 7-8 A (77 x 0,1 = 7,7).

Při sériovém zapojení dvou identických baterií se sečte jejich napětí, ale kapacita v ampérhodinách se nemění. Máme-li například dvě baterie 200Ah v sériovém propojení, bude ideální nabíječka s výkonem 20A a napětím 24V.

Nižší výkon nabíječky má za následek pouze prodlouženou dobu nabíjení, ale bude nabíjet šetrně. Výrazně vyšší proud naopak může baterii poškodit nebo dokonce úplně zničit. Občas k nám zákazníci přinesou na reklamaci nafouklou motobaterii, protože se ji pokusili nabít nabíječkou pro autobaterie s cca 5-10x větším nabíjecím proudem, než je optimum.

Baterie typu AGM (zvané někdy nesprávně gelové), dnes hojně využívané ve vozidlech se systémem start-stop, mohou být nabíjeny pro co nejkvalitnější dobití o něco vyšším napětím, proto jsou některé nabíječky vybaveny režimem AGM. Avšak není to nutností a pokud vlastníte kvalitní nabíječku, není důvod ji kvůli tomu měnit. EFB akumulátory se nabíjí úplně stejně, jako ty běžné s tekutým elektrolytem.

U lithiových baterií je třeba vycházet z technického listu baterie a téměř výhradně k nim použít speciální nabíječku pro lithium.

Nabíjení autobaterií vs. start-stop

U vozidel bez tzv. start-stopu funguje nabíjení vcelku jednoduše. Alternátor se během jízdy snaží v zásadě nabít baterii do maxima a v tomto stavu ji pak udržuje. Moderní vozy od micro-hybridů až po elektromobily však mají proces dobíjení baterie výrazně složitější. Je to z důvodu snahy snížit emise škodlivých plynů. Inteligentní alternátory v těchto vozech baterií dobíjí nejvíce ve chvílích, kdy jedete z kopce a brzdíte motorem nebo rekuperujete. Naopak ve chvíli, kdy chcete po plynovém pedálu výkon, nebo běží hodně elektroniky v autě, dobíjení klesá až k nule. To má za následek neustále cyklování baterie a pramalou šanci, že když zastavíte, baterie bude plně dobitá. Proto v moderních autech běžné zaplavené baterie neobstojí. To všechno zmiňujeme, abyste pochopili důležitost občasného dobíjení i zdánlivě bezúdržbové baterie. Každá olověná baterie si chce občas pořádně „nacpat pupek“. Dělat to samozřejmě nemusíte, jen se pak s našimi prodejci nebo e-shopem uvidíte častěji.

Výrobci moderních automatických nabíječek

CTEK – Švédský populární výrobce nabíječek je průkopníkem ve vývoji nabíječek. Po více než dvaceti letém vývoji je jedničkou nejen na našem trhu a ročně prodá po světe přes milion nabíječek. Řada MXS je bestsellerem, avšak postrádá funkci pro lithium. Poslední modely CS FREE a CS ONE oplývají unikátními schopnostmi, proto si o nich můžete přečíst v samostatných článcích v sekci Aktuality. V CTEKU se intenzivně věnují rovněž vývoji nabíječek pro elektromobily. V portfoliu tohoto výrobce jsou hobby i vyloženě profi modely.  

VICTRON ENERGY – Holandská společnost, která je ve světě špičkou mezi komponenty pro tzv. ostrovní systémy a fotovoltaiku. Její kvalitní nabíječky se rovněž mezi konkurencí neztratí. Řada Blue Smart je oblíbená kvůli množství funkcí včetně například rekondice baterie, konektivitě Bluetooth s širokou škálou nastavení a speciálním režimem pro lithiové baterie. Modely Blue Smart mají také navíc režim zálohy palubního napětí a režim pro trvalé připojení na baterii. Někdo rovněž ocení odolnost proti prachu a vodě IP 65.

OPTIMATE – Belgický výrobce TECMATE vyrábějící nabíječky od 90. let. U nás oblíbený zejména mezi motorkáři kvůli širší nabídce nabíječek s nízkými nabíjecími proudy a spoustou příslušenství. V základu mají SAE konektor, kterým jsou továrně vybaveny některé motocykly pro snadné nabíjení špatně přístupné baterie. Tento výrobce navíc nabízí solární nabíječky pro cestovatele dobrodruhy.

BANNER – Rakouský výrobce známý svými kvalitními autobateriemi. Inovované verze nabíječek Accucharger Recovery s osmistupňovým nabíjením dokáží oživit i hluboce vybitou baterii. LED textový displej poskytuje informace o průběhu nabíjení.

NOCO – Americký výrobce, který je ve světě průkopníkem mezi kompaktními lithiovým startovacími zdroji s velkým výkonem. Nabíječky NOCO Genius ve všech výkonových variantách umí nabíjet jak 6V tak 12 baterie a zároveň lithiové baterie. Disponuji režimem oživení zcela vybité baterie už od 0V, udržovacím režimem, teplotní kompenzací a IP60. Mezi konkurencí jsou tak jedny z nejlépe funkcemi vybavených nabíječek ve své cenové relaci.   

RING – Britská dceřiná společnost německé OSRAM působí v odvětví automotive přes 40 let a za tu dobu získala za své produkty desítky ocenění, ale především miliony spokojených zákazníků po celém světě. Jednou z předností produktů RING je příznivá cena.

FST (FAIRSTONE) – Námi ověřené cenově dostupné nabíječky z Taiwanu se od konkurence liší kovovým tělem, které lépe odvádí teplo a u výkonnějších variant mají zároveň ventilátor pro perfektní odvod tepla, což zamezuje „vyhřívání“ součástek a zajišťuje delší životnost.

Nabíječka ze supermarketu – Ty v nabídce nemáme, protože nejsme supermarket. :) Jejich kvalita může být různá, avšak baterii nejspíš nějak nabít dovedou. Horší to bude s jejich slibovanou „inteligencí“ nabíjení a dostupností příslušenství. V technické specifikaci, pokud je vůbec dostupná, často chybí některé důležité hodnoty jako např. nabíjecí napětí pro jednotlivé fáze nabíjení. Výhodou bývá cena, ale jestli je rozumné k baterii za 3 tisíce Kč koupit nabíječku za 500 Kč, necháme na vás.

Trafo nabíječky už jsou téměř na vymření. Ne že by byly špatné, jen jsou většinou těžké a při vyšším výkonu ne zrovna malé. Také často nedisponují tolika funkcemi jako moderní se spínaným zdrojem. Jejich výhodou může být hypoteticky vyšší odolnost zejména při častém použití. A někteří klasici po nich ještě rádi sáhnou.

Zástupci nabíječek s trafem:
DECA – italský výrobce nabíječek a svářeček se čtyřiceti letou historií
ACCUMATE – americký výrobce Tecmate viz výše
RING – viz výše

Nabíječky nejen motobaterií

U nabíječek pro baterie do motocyklů platí obecně stejná pravidla, jako pro autobaterie. Vzhledem ke zpravidla výrazně menším kapacitám motobaterií je obzvlášť důležité použít vhodnou nabíječku. Na trhu je celá řada nabíječek s proudy od 0,6A do 2A optimálních pro motobaterie. Kdo nechce, aby se motal v garáži v kabelech několika různých nabíječek, může zvolit kombinovanou variantu, u kterých je možné si manuálně zvolit režim sníženého nabíjecího proudu a v některých případech napětí 6V. Následují příklady některých z nich. V nabídce jich máme ale samozřejmě mnohem více.

Pro milovníky technologických vychytávek jsou na trhu nabíječky, které sami analyzují kapacitu baterie a v případě potřeby sníží nabíjecí proud na optimální úroveň:

U motocyklů se můžeme setkat se skutečně gelovými bateriemi (u aut zaměňovány s AGM), které nevyžadují speciální nabíječku, avšak jsou citlivější na příliš vysoké nabíjecí napětí, které by nemělo překročit u 12V baterií 14.4V, aby nedošlo k jejich poškození. U GEL baterií se tak vyvarujte nabíjení režimem AGM nebo Rekondičním režimem se zvýšeným nabíjecím napětím.

Trendem poslední doby je použití lithiových baterií v motorkách. Co je jejich přednostmi najdete u každého konkrétního typu v popisu produktu. V nabídce máme Li-ion motobaterie od výrobců EXIDE, Skyrich, NOCO. U nich však jednoznačně platí, že by měla být použita nabíječka, kde výrobce deklaruje kompatibilitu s lithiem (LFP, LiFePO4, Li-ion apod.).

Speciální kategorií nabíječek jsou tzv. palubní nabíječky DC-DC. Používají se v obytných vozech, na palubách lodí a obecně v prostředcích, kde se provozuje více typů baterií. Umožňují přesně podle vašich priorit a technických specifik akumulátorů řídit na palubě jejich dobíjení, nebo třeba poskytovat stabilní napětí oproti proměnlivému z alternátoru. V naší nabídce máme varianty od výrobců Victron Energy a CTEK.

Podrobně se problematice péče o různé druhy olověných akumulátorů věnujeme v našich návodech, které jsou dostupné zde ke stažení.

Sháníte-li nabíječku pro náročný provoz, do autodílny či servisu, neváhejte se na nás obrátit a my vám pomůžeme s výběrem.